Jesień to nie czas na diety – jedz dla zdrowia i smaku!

Jesień to nie czas na diety – jedz dla zdrowia i smaku!

Lato i wiosna to idealny czas na diety odchudzające i oczyszczające. Możemy wówczas korzystać z sezonowych owoców, a wysoka temperatura sprawia, że nie chce nam się jeść potraw ciężkich i tłustych. Kiedy jednak przychodzi jesień, powinniśmy pomyśleć o zdrowiu: przerzucić się na dania sycące, treściwe i bogate w witaminy. Co może znaleźć się w codziennym jesiennym menu?

Sycące śniadanie na dzień dobry

Pierwszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Bez niego nie powinniśmy wychodzić z domu, ponieważ daje nam energię niezbędną na start, a także zapobiega nagłym atakom głodu, podczas których niechybnie sięgniemy po coś mniej wartościowego, np. batonik lub ciastka. Jesienią sycące śniadanie ma także dodatkowe funkcje: rozgrzewa organizm i zapewnia mu zastrzyk witamin oraz składników odżywczych, które w naturalny sposób podnoszą odporność oraz zapobiegają infekcjom czy przeziębieniu.

Pomysłem na śniadanie może być gorąca owsianka na mleku roślinnym z owocami, orzechami i rozgrzewającymi przyprawami: cynamonem, imbirem, kardamonem. Miłośnicy zdrowych kanapek sięgają po pieczywo wieloziarniste z wędliną drobiową, upieczonym w domu schabem lub serem białym. Zamiast mixu margarynowego w funkcji pasty na kanapki sprawdzi się łagodny chrzan, taki jak Chrzan śmietankowy Smak. Idealnie skomponuje się z szynką i pietruszką bądź wędzonym łososiem. Takie zdrowe kanapki dostarczą nam przy okazji białko i kwasy omega-3.

Drugie śniadanie do szkoły i pracy

Kiedyś na drugie śniadanie do szkoły i pracy nosiło się kanapki w przezroczystych woreczkach lub plastikowych „śniadaniówkach”. Obecnie popularnością cieszą się lunchboxy, które pozwalają na przenoszenie zdrowych posiłków dowolnego rodzaju. Można w nich umieścić jesienne placki dyniowe, pieczoną owsiankę z przyprawą piernikową lub potrawkę ryżową z grillowanym indykiem, kiełkami, słonecznikiem i owocem granatu.

Miłośnicy lekkich potraw rozgrzewających decydują się na noszenie do pracy, szkoły lub na uczelnię sałatek. Smaczna i sycąca jest np. sałatka brokułowa z czosnkiem, do której jednak warto wykorzystać czosnek marynowany, ponieważ wciąż zachowuje atuty zdrowotne, ale nie ma aż tak intensywnego aromatu co świeży. W ofercie marki Smak znajdują się trzy rodzaje takiego czosnku: klasyczny, z ziołami i z chili – dla miłośników pikanterii.

Nie zapominajmy też, że czosnek to idealny kompan twarogu! Twarożek z czosnkiem jest posiłkiem białkowym, więc syci na wiele godzin, a warzywny wsad wpływa na poprawę odporności, z racji iż czosnek działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo.

Sycące dania obiadowe na jesień

Kiedy wracamy do domu przemarznięci i czujemy, że przeziębienie nadciąga wielkimi krokami, powinniśmy sięgnąć po rozgrzewające dania pełne witamin, a potem wskoczyć pod koc i zafundować sobie wieczór z książką. By szybko się rozgrzać, możemy przygotować sycącą zupę w jesiennym klimacie: ogórkową (zrobimy ją błyskawicznie z Przecieru ogórkowego Smak), cebulową, dyniową czy grzybową. Ugotowana w wolnym dniu, np. w niedzielę, ogrzeje nas przez kilka kolejnych.

Także do drugiego dania warto przemycić produkty poprawiające odporność i rozgrzewające. Jeśli lubimy pikantne dania, w formie surówki możemy wykorzystać Ogóreczki konserwowe z chili Smak lub Ogóreczki konserwowe z czosnkiem Smak. Dla osób ceniących smaki łagodne nadadzą się klasyczne Ogóreczki konserwowe Smak albo Sałatka z kapusty kwaszonej z marchewką Smak.

Ogórki kwaszone na kolację

Warto wiedzieć, że kiszonki to naturalny probiotyk. Kapusta i ogórki kwaszone stanowią źródło kwasu mlekowego. Regulują pracę jelit, wspomagają trawienie i pozytywnie wpływają na poziom cholesterolu. Poza tym kiszonki mają masę witamin, m.in. B1, B2, B3, C, A, E, K. Sprawdzają się w jesiennej diecie całej rodziny.

Ogórki w większych rozmiarach, takie jak Ogórki kwaszone 5-8 cm Smak, wykorzystamy podczas kolacji, tnąc je w plastry i układając na zdrowych kanapkach. Na dziecięcych kanapeczkach ułożymy z nich uśmiechnięte buźki.